sobota, 18 kwietnia 2020

Moje ups & downs, a świat i tak się kręci...


Jestem obecnie w takim ambiwalentnym stanie, z jednej strony mam pomysły, robię nowe karty, szukam rozwiązań na konkretne zagadnienia potrzebne mi na zajęcia online, z drugiem padam na twarz, łapię dołka, ryczę i sama nie wiem czemu, jakby tak bez powodu... Takie życiowo-typowe ups&downs. I choć zdaję sobie sprawę, dlaczego tak się dzieje (bo pracuje na najwyższych obrotach, bo "muszę" uśmiechać się na zewnątrz, bo muszę być dla uczniów, dla kolegów nauczycieli), to jednak chciałabym na chwilę zatrzymać się w próżni, i nie być.... Tak, aby móc odpocząć, nie tylko od pracy, ale i od wysiłku intelektualnego, od napływu myśli, od bezustannego potoku myśli...

W tych moich lepszych momentach, stworzyłam kilka zestawów pytań zawierających idiomy. Część z nich już udostępniłam, nad innymi się zastanawiam. Cieszy mnie bardzo fakt, że niektórym z Was przypadły one do gustu! Ja mam podwójną radochę - przy ich tworzeniu, a potem jak widzę, że idą w świat. W sumie to cieszę się potrójnie - bo używam ich na swoich lekcjach :)

Przypomnę kilka z nich i przedstawię te, których jeszcze nie ma w necie:

MOOD (nastroje/uczucia)


Po idiomach związanych ze szkołą, przyszły mi do głowy te z nastrojami i uczuciami. Ciężko jest nam wszystkim w obecnej rzeczywistości, a już szczególnie naszym uczniom. Czasem jest tak, że frustracja przysłania nam wszystko inne, nie mamy się komu wyżalić, nie mamy z kim porozmawiać. Te karty z pytaniami pozwolą na wygadanie się, a przy okazji na zrozumienie i zobaczenie, że inni mają tak samo. 


RONA (wirus)



Karty  z pytaniami około koronawirusowymi - trochę słownictwa, które obecnie towarzyszy nam w artykułach, wiadomościach, wszędzie. Sądzę, że warto po pierwsze o tym rozmawiać, po drugie wzbogacić swoje słownictwo o nowe wyrażenia. No i przede wszystkim przegadać temat. Jak widzicie na zdjęciach, mam dwie wersje tych kart, angielskie oraz (dzięki uprzejmości i tłumaczeniu koleżanki) niemieckie.



SPACE


Przy tych kartach inspiracją była dla mnie koleżanka Marta, a dokładnie jej syn, który jest niesamowitych chłopakiem interesującym się kosmosem i planetami naszego układu! Podziwiam jego zapał w poszukiwaniu nowych wyzwań i informacji w tym temacie. Karty są w dwóch wersjach, i dostępna jest obecnie tylko ta print firendly (mniej kolorowa).


PARTY (urodzinowe)



Zasługą tych dobrych chwil jest to, że kiedy pomysł już się pojawi, muszę go zrealizować. Nie inaczej było z kartami na moje urodziny. Wymyśliłam sobie, że zrobię karty "imprezowe" i wszyscy dostaną je w prezencie na moje urodziny - taki prezent zrobiłam sobie. Tylko pomysł pojawił się po północy, jak już leżałam w łóżku. Co zrobiłam? - wstałam, i o 1.30 karty były gotowe...


W kolejce na upublicznienie czekają karty:

5 SENSES


Zestaw zawiera 25 kart związanych z naszymi zmysłami.  Jest to kolejna porcja idiomów do zapamiętania poprzez zadawanie pytań i odpowiadanie na nie. 


NEW BEGINNINGS


Temat, a zwłaszcza wyrażenia znalazłam w internecie i dotyczą one noworocznych postanowień. Wielu z nas chciałby coś zmienić, a przełom roku jest dobrą okazją. Jak wiele razy mówimy sobie (postanawiamy): "Od Nowego Roku...." I tak, niewiele z tych postanowień zostaje, ale warto próbować. Ja postanowiłam wykorzystać te wyrażenia, aby móc przegadać z uczniami, co takiego zaczęli robić podczas kwarantanny, lub co zamierzają zrobić, jak już się ona zakończy. Wszach nie wrócimy do tego co było. Rzeczywistość się zmieniła, kwarantanna się kiedyś zakończy, a my będziemy w zupełnie nowym świecie. I co dalej? Te karty są właśnie do takich rozmów!



Jak używać kart? Oto kilka moich pomysłów:

Karty doskonale nadają się na zajęcia konwersacyjne, jako warm-up lub jedno z zadań podczas lekcji rozwijające umiejętności mówienia.
 1.  Rozdajemy karty uczniom i prosimy ich, by podzielili karty na te , które zawierają znane im idiomy oraz takie, które przedstawiają nowe, nieznane im idiomy.  W grupach uczniowie dyskutują nad możliwym znaczeniem idiomów (tych nowych) domyślając się z kontekstu.

 2.  Kładziemy karty na stosiku prze uczniami, każdy z nich kolejno losuje kartę i odpowiada na pytanie. Możemy uczniów podzielić na mniejsze grupy lub pozwolić im wypowiadać się na forum klasy.

3.  Układamy karty w jeden ciąg (wąż, okrąg), uczniowie rzucają kostką i poruszają się o tyle pól ile wyrzucili oczek – odpowiadają na pytanie z karty, na którą stanęli. Jeśli ktoś posiada podwójne kości z TAJGERA (mogą być 2 oddzielne kostki), wtedy rzucając kostką/kośćmi uczeń ma do wyboru dwie karty z pytaniami – jedną może wybrać dla siebie, a drugą dla kolegi/koleżanki z klasy.

 4. Na lekcjach online, można karty wyświetlać uczniom.



Cztery piersze zestawy są dostępne n a mojej FB stronie, ale jak ktoś chciałby skorzystać i nie szukać na fb to proszę:







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

IN LOVE WITH LINKERS!

 Popełniłam kolejne karty do dyskusji, pomagające uczniom rozwijać umiejętność wyrażania opinii i argumentacji. Co więcej, użycie spójników ...