poniedziałek, 10 października 2022

PYTANIE NA GADANIE

 Uwielbiam gramatykę, ale nie samymi strukturami nauczyciel żyje, a już uczeń na pewno nie! Bardzo lubię szykować zadania na rozgadanie uczniów. Przecież i tutaj można wykorzystać konkretne struktury gramatyczne, a także docelowe słownictwo. 
Znajomość języka to nie tylko rzucanie hasłami: czas teraźniejszy ciągły, strona bierna czy inwersja.
Znajomość języka to przede wszystkim umiejętność porozumiewania się. Jeżeli nasz komunikat zostanie odebrany i zrozumiany - to już jest sukces! 
Dlatego dziś kilka moich sposobów na gadanie, takie luźniejsze, może być wykorzystane jako warm-up lub wypełniacz lekcji. Może też być zadaniem podsumowującym dział ze słownictwa lub omówieniem czytanki.

👉 Często korzystam ze strony: http://iteslj.org/questions/ Jest tam mnóstwo tematów, pod którymi kryją się gotowe pytania. Wystarczy wybrać temat i wyświetlić uczniom pytania na tablicy. Wtedy w  parach lub grupach po prostu odpowiadają i dyskutują na wybranie pytania.


👉 Niedawno znalazłam stronę: https://www.womenshealthmag.com i postanowiłam zrobić sobie ładne wizualnie karty, takie papierowe. 


Mając takie papierowe karty, możemy pozwolić uczniom na gry, a przy okazji sprawić, że trochę porozmawiają.

⭐ Możemy wybrać jeden zestaw kart (jeden temat) lub wymieszać wszystkie 6 i ułożyć je na "kupce" przed uczniami.  Potrzebujemy zestawu kart do gry w wojnę. Jeśli macie małe grupy, to uczniowie mogą grać w parach. Jeśli natomiast macie całą klasę lub duże grupy, ja po prostu podzieliłabym ich na dwa zespoły. Przedstawiciele obu drużyn podchodzą do zestawu kart, rozgrywają jedną kolejkę gry w wojnę - osoba, która wylosowała niższą kartę, wybiera kartę z pytaniem i odpowiada na nie. Następnie kolejne dwie osoby podchodzą i rozgrywają jedną kolejkę gry.


⭐ Układamy kilka kart w duży okrąg. Uczniom rozdajemy pionki i kostki do gry. Uczniowie rzucają kostkami i poruszają się po okręgu zgodnie z wyrzuconymi oczkami. Tam, gdzie zatrzyma się ich pionek, odkrywają kartę z pytaniem i odpowiadają na nie. Po udzieleniu odpowiedzi, karta nie wraca do okręgu, nauczyciel może ją zastąpić nową.


⭐ Dzielimy uczniów na grupy lub pary, każdej z nich dajemy jeden zestaw kart. Uczniowie kolejno losują kartę z pytaniem i odpowiadają na nie. Możemy pozwolić uczniom odpowiedzieć na kilka pytań i po paru minutach poprosić ich aby wymienili się zestawami.


⭐ Prosimy uczniów, by wybrali jedną kartę z zestawu. Ich zadaniem jest zadać to pytanie każdej osobie w grupie. Dajemy im czas i pozwalamy na dyskusje. Po zakończeniu ćwiczenia, uczniowie relacjonują opinie swoich kolegów i koleżanek.



Jeśli ktoś z Was chciałby skorzystać z kart, które zrobiłam, to bardzo proszę się częstować. Będzie mi miło, jeśli zostawicie dobre słowo,  a najlepiej, jeśli wrócicie tu z feedbackiem :) 

KARTY Z PYTANIAMI



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

IN LOVE WITH LINKERS!

 Popełniłam kolejne karty do dyskusji, pomagające uczniom rozwijać umiejętność wyrażania opinii i argumentacji. Co więcej, użycie spójników ...