środa, 9 października 2024

DYSKUSJE Z FRAZALAMI

 Czasowniki frazowe to prawdziwe wyzwanie dla osób uczących się języka angielskiego. Składają się z czasownika głównego oraz przyimka lub przysłówka, przez co ich znaczenie często nie jest dosłowne i trudne do przewidzenia. Aby ułatwić przyswajanie tych wyrażeń, przygotowałam zestaw 50 kart z pytaniami do dyskusji, które zawierają czasowniki frazowe na poziomie B2. Dzięki temu uczniowie mają okazję nie tylko zrozumieć te wyrażenia w kontekście, ale także wykorzystać je w praktyce.



Każda karta zawiera:

  • Pytanie do dyskusji, w którym użyto jednego czasownika frazowego.
  • Definicję frazala, aby uczniowie mogli szybko przypomnieć sobie jego znaczenie, jeśli mają wątpliwości.


Dlaczego warto uczyć się czasowników frazowych w ten sposób?

  1. Łatwiejsze zapamiętywanie – Czasowniki frazowe są często nieintuicyjne, a ucząc się ich w kontekście pytania i rozmowy, uczniowie lepiej rozumieją ich znaczenie i sytuacje, w których mogą je wykorzystać.
  2. Większa motywacja – Praca z kartami dyskusyjnymi wprowadza element zabawy i interakcji. Uczniowie chętniej angażują się w rozmowę, a jednocześnie zapamiętują wyrażenia frazowe mimochodem.
  3. Rozwój umiejętności komunikacyjnych – Karty motywują do aktywnego używania frazalnych czasowników w mowie, co jest niezbędne do płynnego posługiwania się językiem.
  4. Praktyka w autentycznych kontekstach – Pytania na kartach odzwierciedlają codzienne sytuacje, dzięki czemu uczniowie uczą się, jak naturalnie wplatać frazale w konwersacje.

Pomysły na wykorzystanie kart w nauczaniu

  1. Dyskusja w parach: Podziel uczniów na pary. Każda para losuje kartę i omawia pytanie, starając się wpleść jak najwięcej czasowników frazowych w swoje odpowiedzi. Pary mogą wymieniać się kartami po zakończeniu dyskusji.

  2. Gorące krzesło: Jedna osoba siada na „gorącym krześle” i odpowiada na pytanie z karty. Reszta grupy może zadawać dodatkowe pytania, aby rozwijać odpowiedź. Celem jest zastosowanie frazala w różnych kontekstach.

  3. Karty inspiracji do pisania: Uczniowie losują karty i na ich podstawie tworzą krótkie historie, w których muszą użyć czasowników frazowych. Każda historia może być czytana na głos, a reszta grupy odgaduje, który czasownik frazowy został użyty.

  4. Karty „zrób to inaczej”: Każdy uczeń dostaje kartę z pytaniem i musi przekształcić zdanie tak, aby zawierało inny czasownik frazowy o podobnym znaczeniu  lub po prostu miało podobne znaczenie. To ćwiczenie pomaga rozwijać umiejętność parafrazowania i poznawanie synonimów frazalnych.

  5. Quiz grupowy: Podziel klasę na zespoły. Czytaj pytania z kart na głos, a drużyny mają 30 sekund na udzielenie odpowiedzi z użyciem danego frazala. Można przyznać dodatkowe punkty za poprawne użycie definicji lub utworzenie nowego zdania.

Przykładowe pytania z zestawu

  1. Czy łatwo ci się dogadać z osobami o odmiennych poglądach?
    • Dogadać się z (get along with): mieć dobre relacje z kimś.
  2. Czy kiedykolwiek musiałeś odwołać ważne spotkanie? Dlaczego?
    • Odwołać (call off): anulować coś zaplanowanego.
  3. Czy często zdarza ci się wychodzić z inicjatywą , gdy nikt inny nie chce tego zrobić?
    • Wychodzić z inicjatywą (come forward): zgłaszać się do działania, oferować pomoc.
  4. Jak radzisz sobie, gdy musisz nadrobić zaległości w pracy lub w szkole?
    • Nadrobić (catch up on): wykonać zaległe zadania, aby być na bieżąco.
  5. Jak zachowujesz się, gdy ktoś próbuje cię zdołować ?
    • Zdołować (bring down): sprawić, że ktoś czuje się źle lub traci pewność siebie.

Nauka czasowników frazowych w kontekście pytań do dyskusji to nie tylko skuteczny, ale także przyjemny sposób na przyswajanie tych trudnych struktur językowych. Dzięki kartom uczniowie mogą ćwiczyć wyrażenia w praktyce, rozwijać umiejętności komunikacyjne oraz lepiej zapamiętywać frazale w realistycznych sytuacjach.

Jest to pierwszy zestaw z frazalami, kolejne pojawią się wkrótce. 

Zestaw 1 kosztuje 25zł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

IN LOVE WITH LINKERS!

 Popełniłam kolejne karty do dyskusji, pomagające uczniom rozwijać umiejętność wyrażania opinii i argumentacji. Co więcej, użycie spójników ...