poniedziałek, 2 grudnia 2019

TORNADO (vel WICHURA)




Kocham TORNADO! I mimo tego, że jest wersja elektroniczna, ja nadal trwam przy wersji analogowej. Trochę z przyzwyczajenia, trochę z lenistwa. W każdym razie u mnie tornado spełnia swoją rolę. 
Znam tę grę dzięki Michałowi P., mojemu koledze po fachu :), a moi uczniowie ją wręcz uwielbiają!


TORNADO nadaje się do każdego przedmiotu na lekcję powtórzeniową. Nie wymaga przygotowania, diagramy rysować można na bieżąco. Sugerowałabym poświęcić ok. 20 minut, jeśli będziecie grać po raz pierwszy. 


TORNADO na powtórkę (zasady):

1. Jeśli gram w Tornado z jakąś grupą po raz pierwszy, zawsze robię wprowadzenie: co to jest tornado (silny wiatr), co robi tornado? (niszczy wszystko) i wtedy tłumaczę, że tak jest i w naszej grze, ponieważ tornado niszczy punkty.

2. Potrzebuję dwa diagramy, jak do gry w statki, jeden na tablicy dla uczniów, gdzie kropką zaznaczam pola, które wybrali:

A drugi rysuję dla siebie, uczniowie nie mogą go widzieć.
W swoim diagramie zaznaczam  pola z tornadem, tornad może być tyle ile chcę i za każdym razem rysuję je w innym miejscu:


 3. Pod swoim diagramem zazwyczaj piszę zagadnienia, z których chcę pytać uczniów, np.: a – słownictwo z rozdziału 4, b – gramatyka z rozdziału 4, c – tłumaczenie zdań z rozdziału 4, itd.

4. Zwykłe pytanie, czyli tam gdzie nie ma tornada, jest u mnie za 10 pkt, jeśli uczniowie odpowiedzą, dostają 10pkt, jeśli nie, otrzymują 0 pkt.
Pytanie z tornadem jest zazwyczaj trudniejsze i jest za 20 pkt. I tu jeśli grupa odpowie prawidłowo – otrzymuje 20 pkt, ale tornado niszczy wszystkie punkty przeciwników. Jeśli grupa nie odpowie na pytanie z tornadem, to ono niszczy punkty tej grupy. WAŻNE – nigdy nie mówię, czy uczniowie trafili na tornado, dowiadują się o tym dopiero po ich odpowiedzi na pytanie, prawidłowej lub nie.


Jeśli z daną grupa grałam już w TORNADO kilka razy, przy kolejnym informuję uczniów, że tornado ewoluowało!

5. Wersja Tornada po liftingu:

Oprócz tornad, w diagramie nauczyciela znajduje się kilka trupich czaszek i kilka strzałek.
    
                                                                                                                            



- trupia czacha niszczy wszystkie punkty wszystkim bez wyjątku i bez żadnego pytania








 -  strzałki powodują przechodzenie punktów za pytanie dla kolejnej grupy, tzn. kiedy grupa odpowiada na pytanie, nie jest informowana o strzałkach, dopiero po podaniu prawidłowej odpowiedzi „zdobywa” 10 pkt dla przeciwnika.       






Mam nadzieje, że spodoba się Wam ta gra. Dajcie znać :)    
PS. - napisałam vel WICHURA, ponieważ jeden mój uczeń zapomniał jak nazywa się gra, ale kojarzył, że chodzi o silny wiatr i pytał: "Proszę pani, czy zagramy w tą, no... ta wichurę?"      :D                                                                  

5 komentarzy:

  1. Super to tornado. Na pewno wypróbuję. Dziękuję💕

    OdpowiedzUsuń
  2. Było na Twoim webinarium u eN. Super pomysł, A ja nie mogę sobie przypomnieć jak się zwie ta elektroniczna wersja :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, było na webinarium, ktoś gdzieś w grupie pytał o zasady, dlatego popełniłam ten wpis :) a stronki z tornadem online też nie pamiętam...

      Usuń
  3. Dzięki! To już jutro wypróbuję z uczniami! Masz cudowne pomysły!

    OdpowiedzUsuń
  4. a tornado online? prosze napisac gdzie takie jest,albo jak sie nazywa po angielsku (spróbuję znaleźć) i dlaczego jest słabsze od analogowego? dzieki za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń

Grammar tenses to discuss

 Tak, tak, czasy gramatyczne na rozgadanie uczniów. Doskonale zdaję sobie sprawę, że nasi uczniowie nie przepadają za gramatyką i nudnymi ćw...