wtorek, 10 grudnia 2019

Word cloud na lekcji 


Robiliście kiedyś word cloud? Nie? Spróbujcie! Jest mnóstwo stron, gdzie można wygenerować chmurę ze słów, które Wam są potrzebne na zajęcia. Fajnie jest, kiedy uczniowie wygenerują swoje chmury i będą na nich pracować na zajęciach. Nie trzeba wcale drukować, można wyświetlić na projektorze. A co można z nimi zrobić? Bardzo dużo, inwencja twórcza w kreowaniu zajęć daje nieograniczone możliwości. Opiszę Wam kilka z nich, które wykorzystałam.

Na początek https://worditout.com





 Na tej stronie robiłam rozsypanki wyrazowe. Uczniowie mają problemy z szykiem zdania w języku angielskim (pewnie w każdym obcym języku), więc worditout doskonale nadaje się na drillowanie struktur gramatycznych. Na zdjęciach widzicie pierwszy okres warunkowy, uczniowie mieli oczywiście ułożyć wyrazy w kolejności, by powstały prawidłowe zdania. Kolejnym etapem było ułożenie własnych zdań, wymiana zdań w grupach i na przykład dyskusja, czy zdania kolegów koleżanek opisują sytuację lub opinie innych uczniów w klasie.

Kolejną stroną jest https://www.wordclouds.com

Tutaj można już pobawić się w różne kształty. Trochę czasu zajmuje wypisanie słów, ale myślę, że warto, bo powstają takie ładne chmurki:



Te chmurki z kolei użyłam w tym roku szkolnym na moich pierwszych zajęciach z młodszymi grupami. Poznawaliśmy się nawzajem, więc powiedziałam uczniom, że obrazki te składają się ze słów, które mnie opisują. Najpierw odnajdywaliśmy słowa, które znamy, potem tłumaczyłam słowa, które były dla uczniów nowe. A kolejnym zadaniem dzieciaków było przedyskutowanie w parach, które z tych rzeczy lubię, a które nie, co posiadam, a czego nie mam, itp. Jeśli wystarczyło czasu, uczniowie rysowali na kartkach wybrany kształt (coś jak ramka) - a w środku wypisywali słowa, które opisywały ich samych. Przy okazji powtarzaliśmy czasowniki TO BE, TO HAVE oraz CAN.

I ostatnie moje odkrycie, które dopiero zamierzam wykorzystać, ale jak napisałam na facebook'u - mam pomysła! i się nim dzielę  - https://wordart.com

Majstersztyk chmur wyrazowych - zobaczcie sami:



 W te chmury wplotłam wyrazy charakterystyczne dla mnie. Ponieważ można wybrać kształt a nawet wkleić zdjęcie i dopasować wyrazy do niego, pomyślałam, że może to być fajne narzędzie na debatowanie, argumentowanie i dedukowanie. Prosimy wcześniej uczniów, by zrobili taką chmurę opisującą ich osoby. Mogą wpisywać cechy charakteru, zainteresowania, umiejętności. Za pierwszym razem, poprosiłabym ich, by wybrali jakiś kształt, także odpowiadający ich upodobaniom i zainteresowaniom - nie własne zdjęcie, aby nie było zbyt łatwo. Kiedy przyślą lub przyniosą nam takie wygenerowane chmury, dzielimy ich na grupy, i prosimy, by odgadywali, kogo opisuje wyświetlona na projektorze chmura. Uczniowie  starają się uzasadniać swoje zdanie, zgadzać się z przedmówcą lub nie. Myślę, że będzie to fajna lekcja na rozgadanie :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Grammar tenses to discuss

 Tak, tak, czasy gramatyczne na rozgadanie uczniów. Doskonale zdaję sobie sprawę, że nasi uczniowie nie przepadają za gramatyką i nudnymi ćw...