niedziela, 1 grudnia 2019

Zbliżają się Święta...

Mamy już grudzień i zostało nam 3 tygodnie pracy do wyczekiwanej przerwy świątecznej. Lubię te ostatnie lekcje nie tylko ze względu na ich charakter, uczenie słownictwa związanego z Bożym Narodzeniem, czy gry i zabawy. Dla mnie jest to także budowanie relacji, uczenie szacunku i akceptowania wszystkich w grupie, nawet tej osoby, z którą się najmniej rozmawiało do tej pory. Tak, wiem, powiecie: przecież to robimy na każdej lekcji! Ale lekcje przedświąteczne to szczególny czas.
Wmyśliłam zadanie, które sama zamierza po raz pierwszy wykorzystać w tym roku.

Życzenia pisane na plecach

Dzielimy uczniów na grupy i prosimy, by wypisali na kartkach, jakie są najpopularniejsze życzenia, tzn czego ludzie życzą sobie nawzajem najczęściej. Uczniowie prezentują swoje propozycje na forum klasy. Następnie prosimy ich, by napisali, co oni chcieliby, by im życzono. I też prosimy, by podzielili się tymi informacjami z klasą. (A my przy okazji dowiadujemy się, co jest dla nich ważne, co się liczy w danym momencie :))

Jak już wiemy, jakie życzenia są popularne i jakie są dla uczniów ważne, możemy przystąpić do nauki ich wyrażania w docelowym języku. Każdy z nas ma pewnie kartki świąteczne od znajomych zza granicy. Dlaczego nie wykorzystać ich, by pokazać uczniom, jak wyglądają i kartki i życzenia?


 



Dajemy uczniom kolorowe kartki A4. Prosimy, by obrysowali kartkę nadając jej ramkę. Jeśli ktoś brał udział w warsztatach z wizualnego myślenia - może wykorzystać pomysły na ramki, lub może narysować swoją.

Tak przygotowane kartki przyklejamy taśmą klejącą do pleców uczniów. Oczywiście możemy wziąć udział w tym zadaniu, ale nic na siłę. Jeśli ktoś z Was nie czuję się komfortowo, kiedy uczniowie piszą na plecach, to tylko monitorujcie zadanie. 
Tłumaczymy grupie/klasie, że teraz mają zadanie napisać każdej osobie życzenia, wszyscy wszystkim, ja dodaję zazwyczaj, że mają to być tylko i wyłącznie miłe rzeczy. (Robiłam tak, przy pisaniu życzeń na koniec roku szkolnego). Jeśli nie pamiętają, co mówili ich koledzy i koleżanki wcześniej, podpowiadamy, że mogą po prostu życzyć wesołych świąt.


Po zakończeniu, uczniowie siadają na swoich miejscach i czytają życzenia ze swoich kartek. Oczywiście zabierają je ze sobą do domu!

Ciekawa jestem rezultatu! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

IN LOVE WITH LINKERS!

 Popełniłam kolejne karty do dyskusji, pomagające uczniom rozwijać umiejętność wyrażania opinii i argumentacji. Co więcej, użycie spójników ...